Jezelf zijn, waarom leer je dat niet in school?
Dit kind op deze foto was ik zelf, de auteur van deze tekst
waarin ik het onderwijs durf in vraag te stellen.
Onderwijs, hoe geraak je hieruit wijs?
Waarom gaat het op school niet verder dan de leerstof, stof
tot nadenken.
Waarom gaat het hier niet verder dan het denken en rationele
kennis.
Word wiskunde niet moeilijker als je jezelf moet
wegcijferen; is dit niet zo voor alle vakken het geval?
Zal je leerstof en rationele kennis niet beter begrijpen als
je jezelf beter begrijpt?
Is het niet beter dat je zou vergeten dat je op school zit
dan dat je jezelf zou vergeten?
Dat zelfkennis de basis zou mogen zijn van alle kennis, en
van hieruit je kan leren je hiervan uit te ontwikkelen. Dus onderwijs waarin je
niet voor onder te doen voor wie je bent, en jezelf ook kent in je innerlijke
wijsheid.
Het kind leren begrijpen kan alleen maar als je jezelf begrijpt.
Is de leerling niet meer dan een ding? Of is het de docent
die zich niet kent. Alleen de leerkracht die zichzelf begrijpt zal deze tekst begrijpen,
Dat die ook een kind en leerling is geweest, er hiervan bewust is. Die zal de
volgende uitspraak van Carl Gustav Jung tot
zichzelf kunnen laten binnen komen en dit ook aan kan begrijpen omdat die dit
aan voelt. Deze luidt als volgt;
Als we iets in het kind willen veranderen, moeten we eerst
onderzoeken en kijken of het niet iets is wat beter in onszelf kan worden
veranderd. Het beeld of idee wat men heeft over het onderwijs is maar het topje
van de ijsberg. Maar hoe je het als kind of jongere het ervaart en beleeft en
wat je hierbij voelt is het gene wat onder water verborgen zit. Of wat vind je van deze uitspraak van Albert
Einstein. Het woord vooruitgang heeft geen enkele zin zolang er
ongelukkige kinderen bestaan. Of van deze uitspraak van Fliegende Blatter?
Opvoeden, is de strijd tegen zichzelf in zijn kinderen
verder strijden. Dat ik dit schrijf, het is vanuit mijn eigen ervaring dat me hiertoe beweegt. Het is belangrijk te begrijpen wat je tot beweging brengt. Hierover gaat het hieronder verder.
Wat brengt je tot beweging?
Is het niet waar? Lichamelijke opvoeding, klinkt dat niet
een beetje raar. Je moet wel een filosoof zijn om dat te begrijpen. Is het niet
de moeite om hier even bij stil te staan en dit in vraag te stellen? Word je
lichaam opgevoed, ben je niet meer dan een lichaam. Men noemt dit ook
bewegingsonderwijs. Maar wat brengt je lichaam tot beweging. Het is eigenlijk
dit gene waar je word in op gevoed of onderwezen. Is dit niet je psyche, het gene wat je
eigenlijk bent waar dit leerproces zich plaats in vind. Hoe je leert omgaan met je lichaam en er
dingen mee leert doen. Is lichamelijke
opvoeding niet meer dan alleen maar sport of gym. Gaat het alleen maar om de
prestatie, techniek, vaardigheden, punten en uithouding. Waarom is het niet
meer dan dat? Gaat het om wie je zou moeten zijn en wat je moet kunnen. Dat je
leert een beweging uit te voeren tot je die kent. En het gene dat je tot
beweging brengt hierbij vergeten word.
Jezelf, het gene dat je tot beweging brengt beter niet
negeert.
Je een vreemde wordt voor je zelf. En hierdoor ook voor de
anderen. Want je kan een ander alleen meer begrijpen als je jezelf begrijpt. Welke
gevolgen heeft dit?
Omdat je niet vanuit jezelf durft om te gaan met hun en je
alleen maar een rol speelt waarin je jezelf verliest. Je hierdoor gefrustreerd
geraakt door het conflict tussen wat je voelt, en je denkt te moeten. Dit niet
overeenstemt. Het gevoel niet mag mee spreken, De afstand tussen denken en
voelen word alsmaar groter,hierin spreekt het lichaam voor zich en kan zich
hierlangs uiten in pijn of allerlei andere psychosomatische klachten. Je ook psychisch in de knoop kan geraken. Je
durft niet meer eerlijk te zijn naar elkaar in wat je voelt, waardoor men
elkaar niet meer begrijpt. Het gevolg hiervan kan zijn pesten, vechten, ruzie
afstandelijkheid, kilheid onbegrip, afwijzing mekaar beoordeeld of verwijd.
Gaat het om een maatschappij waarin je geleefd wordt door een systeem, of om
een samenleving waarin je mag leven van uit wie je eigenlijk bent, er hiervan
bewust mag worden. Je zo kan groeien van
uit kind zijn tot mens wording. Dit vanuit je zelf en in relatie met je
omgeving en tot de anderen in die omgeving. Waarin er meer ruimte is voor
eerlijkheid, openheid en vriendschap. Frustraties met als zijn gevolgen zijn er
dan niet. Je er mag zijn zoals je bent. Je er ook zwak mag zijn zonder hierop
veroordeeld of onbegrepen word. Sterk kun je alleen maar zijn als je ook zwak
durft te zijn. Jezelf mag kennen in zwakte als in sterkte en zo elkaar mag
leren kennen.
Durven in beweging te komen door de innerlijke beweging van
emotie.
Sport en gym hebben zeker zin en
hebben alleen maar zin als je kan groeien in zelfvertrouwen.
Dit kan alleen maar als je het
beleeft van uit de realiteit van wie je bent, je psyche dit is het gene wat je
tot beweging brengt, je er bewust van bent. Dit spreekt in het gene wat je
voelt, hierin spreekt het hele lichaam voor zich. Dat je het van hier uit mag
ervaren. Dat je ook angstig mag zijn, hier zwak kan zijn en je hier niet boven
jezelf hoeft te stellen. Dat je voelt dat bijvoorbeeld je benen trillen. Dat
van uit de innerlijke beweging van emotie je mag verraden in je ware aard. Dat
je jezelf en elkaar hierin kan accepteren. Dat je van uit deze stroom van
innerlijke energie tot de kracht komt om tot beweging te komen.
Dit is iets zoals ik het ooit
zelf ervaren heb tijdens een les lichamelijke opvoeding bij een oefening op een
klimrek dat je aan beide kanten kan beklimmen. Ik moest dit klimrek opklimmen,
vervolgens er over kruipen om het aan de andere kant weer af te dalen. Om op
die hoogte over dat klimrek te kruipen was ik angstig en moest ik huilen. De
leraar drong er op aan verder te zetten en er over te kruipen, maar hij
accepteerde me in mijn emotie. Ik heb de oefening kunnen voltooien. Doordat ik
deze emotie kon doorleven en heb doorgezet heeft dit me ook echt zelfvertrouwen
gegeven, de oefening heeft me echt iets gebracht. Ik heb geen problemen meer
met hoogtes. Zoals in latere praktijklessen houtbewerking waarbij ik meeging
daken timmeren op nieuwbouw huizen waar bij ik ook op deze daken moest klimmen
om ze te maken. Ik hoop dat het niet bij deze ene toevallige geval blijft. Dat
dit algemeen mag worden.
Want hoe kun je zelfvertrouwen
krijgen als je iets doet gericht alleen maar om de prestatie waarbij jezelf negeert
in wat je voelt en de emotie hiervan uit onderdrukt. Geld dit ook niet voor
zelfbeheersing. Is dit niet meer dan Jezelf negeren in wat je voelt en hiervan
uit deze emotie onderdrukt, je hierdoor anders gaat voordoen dan wat je voelt
en volgens een rol gaat gedragen. Of is zelfbeheersing niet iets waarbij je
jezelf niet moet negeren in wat je voelt, je de emotie mag doorleven, je boos
mag zijn maar jezelf beheerst in het gedrag dat vanuit die emotie voortvloeit.
Je bijvoorbeeld niet zomaar gaat slaan of niet brutaal worden maar wel
assertief durft te zijn. Dat je eerlijk bent in wat je voelt en op een
aangepaste manier duidelijk maakt. Je zo op komt voor jezelf.
Sociale vaardigheden, is dit niet iets wat ook in de eindtermen zit?
Leren spreken met elkaar is de eerste stap, dit spreekt voor zich.
Is het ook niet belangrijk te leren communiceren dit te leren doen vanuit wie je bent, van hieruit eerlijk durven zijn? Ook in het gene wat je voelt of emotioneel raakt. Dit leert verwoorden en duidelijk kan maken wat je bedoelt. Hier over in dialoog te durven gaan met elkaar zodat je elkaar beter leert kennen. Dat er dan minder of zelfs geen misverstand of frustratie meer is in relatie tot elkaar. Dat alles bespreekbaar mag zijn zonder taboe of oordelen. Dat je zo op deze manier ook konflikten beter leert oplossen.
Is het ook niet goed dit te doen in kringgesprekken waarbij jezelf en elkaar kunt leren begrijpen.
Ik ken persoonlijk een organisatie die hierover hierin opleidingen organiseert in scholen en andere organisaties op vraag van deze. Deze organisatie heet Ligand en is een onderdeel van het Oranjehuis waar ik vrijwilligers werk heb gedaan.
Ze hebben ook een boek geschreven met als titel, Samen wijs waarin dit besproken wordt.
Dit is een link naar de webside van Ligand, klik hier http://www.ligand.be/wordpress/
Of zo ik van een andere schooldirecteur weet die ik ken. Hoe die het aanpakt zodat iedereen zich thuis kan voelen in zijn school. Zoals bij kinderen die zich moeilijk kunnen aanpassen, sociaal onzeker zijn waardoor deze zich afzonderen van de anderen en aan de kant blijven staan. Dat leerkrachten leerlingen die socialer zijn vragen om die leerlingen die aan de kant blijven staan en hun niet thuis voelen op school te stimuleren hun erbij te betrekken en hun zo uit hun isolement te halen zodat ze zicht beter thuis voelen bij de anderen. En zo ook kansen krijgen zoals om naar een verjaardagsfeestje te gaan.
Is het niet goed dingen te leren vanuit praktijkervaring waarbij je oefening als middel gebruikt om jezelf en zo ook elkaar beter te leren kennen. Dit leert van uit ervaring. Hoe kan je dit alleen maar vanuit theorie leren.
Leren spreken met elkaar is de eerste stap, dit spreekt voor zich.
Is het ook niet belangrijk te leren communiceren dit te leren doen vanuit wie je bent, van hieruit eerlijk durven zijn? Ook in het gene wat je voelt of emotioneel raakt. Dit leert verwoorden en duidelijk kan maken wat je bedoelt. Hier over in dialoog te durven gaan met elkaar zodat je elkaar beter leert kennen. Dat er dan minder of zelfs geen misverstand of frustratie meer is in relatie tot elkaar. Dat alles bespreekbaar mag zijn zonder taboe of oordelen. Dat je zo op deze manier ook konflikten beter leert oplossen.
Is het ook niet goed dit te doen in kringgesprekken waarbij jezelf en elkaar kunt leren begrijpen.
Ik ken persoonlijk een organisatie die hierover hierin opleidingen organiseert in scholen en andere organisaties op vraag van deze. Deze organisatie heet Ligand en is een onderdeel van het Oranjehuis waar ik vrijwilligers werk heb gedaan.
Ze hebben ook een boek geschreven met als titel, Samen wijs waarin dit besproken wordt.
Dit is een link naar de webside van Ligand, klik hier http://www.ligand.be/wordpress/
Of zo ik van een andere schooldirecteur weet die ik ken. Hoe die het aanpakt zodat iedereen zich thuis kan voelen in zijn school. Zoals bij kinderen die zich moeilijk kunnen aanpassen, sociaal onzeker zijn waardoor deze zich afzonderen van de anderen en aan de kant blijven staan. Dat leerkrachten leerlingen die socialer zijn vragen om die leerlingen die aan de kant blijven staan en hun niet thuis voelen op school te stimuleren hun erbij te betrekken en hun zo uit hun isolement te halen zodat ze zicht beter thuis voelen bij de anderen. En zo ook kansen krijgen zoals om naar een verjaardagsfeestje te gaan.
Is het niet goed dingen te leren vanuit praktijkervaring waarbij je oefening als middel gebruikt om jezelf en zo ook elkaar beter te leren kennen. Dit leert van uit ervaring. Hoe kan je dit alleen maar vanuit theorie leren.
Hierbij een aantal linken naar
video’s waarin praktijk gericht word geoefend op een aantal scholen die al het goede voorbeeld geven.
Zoals deze oefening in communicatie waarbij je leert te
benoemen wat je voelt, hierin eerlijk en duidelijk bent naar de anderen toe
zoals die leerling die midden van medeleerlingen in een kring rond hem staan. Dat deze bewust mag zijn van zichzelf en zijn gevoelens die hierbij samen gaan.
Dat je hierbij leert relaties
aan te gaan met respect voor elkaar, ook in later seksuele relaties. Dat seksualiteit meer is dan achter een stijve lul lopen. Klik hieronder
Dat prestatie niet op de eerste
plaats staat, maar wel het gene wat je beweegt tot prestatie. Dit ben jezelf. Dat je hiervan bewust kan worden
door oefening zoals Yoga, ademhalingsoefeningen, meditatie en relaxatie. Dan zul
je ook beter presteren. Klik hier onder
De school Sint Gerolf in Merendree in Oostvlaanderen is hierin een mooi voorbeeld. Klik hieronder
Dat je deze oefening ook met
anderen uitvoert waarbij je van uit jezelf ook bewust mag worden van de
aanwezigheid van die andere. Of dat je elkaar masseert en allerlei andere
contact oefeningen. Zo is er meer ruimte voor vriendschap en leert men
eerlijker te zijn in relaties waar er meer
verbondenheid en openheid is.
Klik hiernaast https://www.youtube.com/watch?v=gYbbN-B9lAE&index=1&list=PLFz912Fudk9FiWc7jK4OGV8LZdeEBvAEU
Je leert om het eerlijke gevecht
aan te gaan voor meer vriendschap en begrip onder elkaar.
Dit door stoeispelen en het
spelenderwijs aanleren van technieken uit gevecht sporten.
Waarbij je weerbaar mag voelen
en sterker durft te staan voor jezelf en hierdoor ook meer respect krijgt voor
de ander. Klik Hieronder
https://www.youtube.com/watch? v=OlqFIkz_J4I&index=12&list=PLFz912Fudk9FiWc7jK4OGV8LZdeEBvAEU
Over dit heb ik zelf nog een tekst geschreven. Klik hieronder
http://valentijnjan.blogspot.be/2016/09/het-eerlijke-gevecht-mogenaangaan.html
Over dit heb ik zelf nog een tekst geschreven. Klik hieronder
http://valentijnjan.blogspot.be/2016/09/het-eerlijke-gevecht-mogenaangaan.html
Of het gebruik van de methodieken zoals Rots en Water of veronica sherborne. Klik hier onder
https://www.youtube.com/watch?v=xKNYLkO2lVw Rots en Water filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=9dWH_Pz-blo Rots en Water filmpje
http://www.rotsenwater.nl/ Rots en Water webside
https://www.youtube.com/watch?v=ACFHAbCiY5o Sherborne filmpje
Al bewegend leren rekenen en lezen kan ook. Dat je dit leert via fysieke oefeningen,
zoals tafels leren in de turnzaal. Klik hieronder
https://www.klasse.be/47826/bewegen-tijdens-les-doet-beter-leren/
https://www.youtube.com/watch?v=XQIlTh-mE5Q&index=60&list=PLFz912Fudk9FiWc7jK4OGV8LZdeEBvAEU
Hieronder nog een video met een voorbeeld van z’n school die werkt volgens een model bedacht door een Nederlandse filosoof die ook in deze richting zocht. Waar amptenaren al jaren mee bezig waren om die leerlingen in deze achter gestelde wijken op het goede spoor te krijgen niet lukte behaalde deze man Henk Oosterling wel goede resultaten. Klik op onderstaande link?
Dat je dit kan leren van in het eerste jaar van de kleuterschool tot het laatste jaar middelbaar onderwijs.
Waar ik het dan toch nog leerde
wat ik niet op school leerde.
Ik heb dit van uit eigen
ervaring van uit mijn eigen schooltijd geschreven. Ik ben in totaal in vijf
scholen geweest van kleuter en lagere tot middelbaar onderwijs. Ondanks alle
goede bedoelingen van het schoolpersoneel daar voelde ik me er niet thuis, was
ik er ongelukkig en ging niet graag naar school. Ik durfde er mezelf niet zijn,
ook niet naar medeleerlingen waarbij ik me veel afzonderde. Als ik dan eens
open kwam naar die medeleerlingen waarbij ik voelde dat ik op weerstand stootte
zonderde ik me weer af. Ik voelde alles sterker aan en voelde het ook aan dat
het allemaal van uit een rol is van waaruit men reageert. Ik vind die
afstandelijke maatschappij maar niets. En deze begint op school. Hierdoor had
ik veel psychische en fysieke problemen en ik kreeg ik een zware zenuwinzinking
gepaard met zware angsten. Nadat ik bij dokter Yvo Van Orshoven terecht kwam
begon het beter te gaan. Waar ik sessies volgde van een therapie methode waar
hij de grondlegger van was ik me beter voelde ook naar anderen toe. Waar ik bij
andere cursisten de emoties kon verwerken achter de onzekerheid naar mensen
toe. Het is juist dit wat ik niet leerde op school en dan dit hier wel kon
leren. Hierbij iedere cursist zijn eigen proces doormaakt emotioneel en dit in
groep gebeurt, je jezelf en elkaar ook beter kan begrijpen hierdoor. Het gaat
in deze methode om je terug bewust te worden van het spelende kind dat je was,
dit door ervaringsgerichte oefeningen ook negatieve emoties te verwerken zoals
verdriet, angst en boosheid die je belemmerde om te groeien van kind zijn naar
mens wording dit proces toch verder kan plaats vinden. Hierbij je weer bewust
word van wie je bent, wat je over je hele lichaam kan voelen. Waardoor veel
klachten verminderen of zelfs verdwijnen. In deze video kan je zien over wie het gaat.
Klik hiernaast https://www.youtube.com/watch?v=eUZD2RZNIYc
Dit is zijn website, klik hiernaast http://instituutorshof.be/
Onderwijs dat je motiveert in wie je echt bent waar je dan uit leert.
Hierin staat het onderwijs nog in zijn kinderschoenen.
,Dit is zijn website, klik hiernaast http://instituutorshof.be/
Onderwijs dat je motiveert in wie je echt bent waar je dan uit leert.
Hierin staat het onderwijs nog in zijn kinderschoenen.
Bezin je maar eens over deze zin wat Jezus Cristus ooit heeft gezecht.
Wie het koningrijk van God niet aanneemt als een kind, komt er beslist niet in.
Kinderen leven in een realiteit die we als volwassenen helaas zijn vergeten. En die realiteit word hierin het koninkrijk van God genoemd.
Deze muziek video van pink floyd - Another brick in the wal ulistreerd heel goed hoe je het onderwijs kan ervaren. Klik hier onder
https://youtu.be/fvPpAPIIZyo
Dit is de vertaling van het nummer. Klik hier onder
http://www.songtekstvertalen.nl/vertaling/pink-floyd/another-brick-in-the-wall-22719.html
Ik heb van dit bericht een link gestuurd naar de minister van onderwijs, Hilde Crevits. Zij heeft hierop geantwoord en vond dit bericht positief en ik mag het hieronder publiceren nadat ik toestemming heb gehad van het kabinet. Dit hier onder is de reactie van het kabinet Crevits.
Geachte heer Vangronsveld,
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits ontving in goede orde uw mail en heeft die met aandacht gelezen. Ze dankt u voor het aangereikte signaal en vraagt mij u te antwoorden.
De minister dankt u voor deze inbreng. In haar opdracht is dit bericht overgemaakt aan haar raadgever die dit thema opvolgt met de vraag dit mee te nemen naar passende besprekingen.
Met vriendelijke groeten,
Rik Misseeuw
Adjunct-privésecretaris
Kabinet Hilde Crevits,
Viceminister-president van de Vlaamse regering Vlaams minister van Onderwijs
Consciencegebouw
Koning Albert II-laan 15
1210 Brussel
Dit is een reachtie van in een school waar ik de speelplaatsen ga opkuisen, namelijk KSD in Diest, derde graad.
Op 2018-02-02 11:20:20 schreef Kathleen ROSSENBACKER
Dit is een reachtie van in een school waar ik de speelplaatsen ga opkuisen, namelijk KSD in Diest, derde graad.
Op 2018-02-02 11:20:20 schreef Kathleen ROSSENBACKER
Beste leerlingen,
Valentijn kennen jullie misschien wel. Hij is de man die elke vrijdag de speelplaats komt opkuisen. Hij heeft ook een uitgesproken mening over allerlei maatschappelijke thema's waaronder onderwijs. En hij heeft er op zijn blog een uitgebreide tekst aan gewijd: 'Jezelf zijn, waarom leer je dat niet in de school'. Die vinden jullie hieronder. Valentijn had zo graag de reactie van leerlingen gehad. Kunnen jullie je reacties aan mij doorgeven?
Heel erg bedankt!
K. Rossenbacker
http://valentijnjan.blogspot. be/2017/05/jezelf-zijn-waarom- leer-je-dat-niet-in.html
Valentijn kennen jullie misschien wel. Hij is de man die elke vrijdag de speelplaats komt opkuisen. Hij heeft ook een uitgesproken mening over allerlei maatschappelijke thema's waaronder onderwijs. En hij heeft er op zijn blog een uitgebreide tekst aan gewijd: 'Jezelf zijn, waarom leer je dat niet in de school'. Die vinden jullie hieronder. Valentijn had zo graag de reactie van leerlingen gehad. Kunnen jullie je reacties aan mij doorgeven?
Heel erg bedankt!
K. Rossenbacker
http://valentijnjan.blogspot.
|
23 feb.
![]() | ![]() ![]() | ||
Beste mevrouw
Sorry voor het late antwoord, maar had weinig tijd om dit mailtje rustig te beantwoorden. Daarom dat het nu in de vakantie gemakkelijker is om dit te beantwoorden.
Ik heb de blog met veel plezier gelezen en vind het ook een fijn initiatief van Valentijn om zijn ervaringen met ons te delen. Ik heb alle begrip voor zijn standpunt en wil hem hierin ook wel steunen. Ik persoonlijk heb niet zozeer nood aan deze manier van werken omdat ik me vrij goed voel in de school maar vind het wel belangrijk dat \"iedereen\" zich goed voelt in de school. Het is goed voor je zelfvertrouwen en ook bevorderlijk voor de relatie met je medestudenten en bovendien een goede basis om te studeren. Misschien zou het wel fijn zijn als de school hier nog meer aandacht zou aan besteden, op dit moment heb ik het gevoel dat jullie als leerlingbegeleiding zeker en vast deze doelstelling proberen te behalen.
Ook boeiend om de filmpjes te bekijken en te zien hoe iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat. Ook het pestgedrag krijgt hierdoor weinig kans. Fijn dat de blog gelezen werd door het ministerie van onderwijs, op deze manier zal hopelijk het voorstel worden opgenomen in alle scholen. Elke school zou hieraan meer aandact moeten besteden, hopelijk zullen binnen enkele jaren hier alle scholen ook voor openstaan en meedoen aan een weg waar alle kinderen zich beter op school voelen.
Vriendelijke groeten
Martijn Gonnissen
Sorry voor het late antwoord, maar had weinig tijd om dit mailtje rustig te beantwoorden. Daarom dat het nu in de vakantie gemakkelijker is om dit te beantwoorden.
Ik heb de blog met veel plezier gelezen en vind het ook een fijn initiatief van Valentijn om zijn ervaringen met ons te delen. Ik heb alle begrip voor zijn standpunt en wil hem hierin ook wel steunen. Ik persoonlijk heb niet zozeer nood aan deze manier van werken omdat ik me vrij goed voel in de school maar vind het wel belangrijk dat \"iedereen\" zich goed voelt in de school. Het is goed voor je zelfvertrouwen en ook bevorderlijk voor de relatie met je medestudenten en bovendien een goede basis om te studeren. Misschien zou het wel fijn zijn als de school hier nog meer aandacht zou aan besteden, op dit moment heb ik het gevoel dat jullie als leerlingbegeleiding zeker en vast deze doelstelling proberen te behalen.
Ook boeiend om de filmpjes te bekijken en te zien hoe iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat. Ook het pestgedrag krijgt hierdoor weinig kans. Fijn dat de blog gelezen werd door het ministerie van onderwijs, op deze manier zal hopelijk het voorstel worden opgenomen in alle scholen. Elke school zou hieraan meer aandact moeten besteden, hopelijk zullen binnen enkele jaren hier alle scholen ook voor openstaan en meedoen aan een weg waar alle kinderen zich beter op school voelen.
Vriendelijke groeten
Martijn Gonnissen
Klik hier voor beantwoorden of doorsturen
|
Hallo Valentijn,
BeantwoordenVerwijderenIk vind wat je schrijft heel erg waar. Het treft me dat je het zo goed kan verwoorden. Het is denk ik heel herkenbaar voor veel mensen. Proficiat! ik heb nog niet nr alle filmpjes gekeken, maar ga dat beslist nog wel eens doen binnenkort. Vele groetjes,
Katleen
dank voor je tekst valentijn. in het laatste deel ben je erg open. ik lijd er uit af dat wat je voortelt voor de scholen ook doorleefd is vanuit je eigen ervaring! Veel succes verder
BeantwoordenVerwijderenstan
Valentijn, heel herkenbaar allemaal. Ik vind het erg goed van je om dat naar buiten te brengen. Zowel voor jou als voor de leerkrachten die dit lezen zodat ze open staan voor de emotionele ontwikkeling van de kinderen die nog allemaal hun eigen wegje aan het zoeken zijn. En ervaring leert me dat we allemaal ons wegje blijven zoeken gedurende vele fases in ons leven.
BeantwoordenVerwijderenValentijn, bedankt en blijf de mensen van het onderwijs maar wakker maken, zodat in de opleiding van elke leerkracht meer van deze materie kan geïntegreerd worden. Daar pleit ik voor. Veel succes.
Pascale